Celine Aagaard og Krogh Optikk: et langvarig forhold

Celine Aagaard har samarbeidet med Krogh Optikk i over to tiår. De har samme syn på varighet og tidløs kvalitet. Dette preger også Celines arbeid med Envelope1976, og nå som bærekraftekspert i nye Vogue Scandinavia.

– Jeg møtte faktisk Arvid Krogh første gang for vel 25 år siden hos Krogh Optikk på Majorstuen, da jeg laget en solbrille-trendsak som journalist i Aller media.

Celine Aagaard har vært dedikert til mote hele veien. Fra begynnelsen som journalist til i dag som grunnlegger av merket Envelope1976, og nå som bærekraftekspert i nye Vogue Scandinavia.

Siden møtet med Arvid har relasjonen til Krogh Optikk vedvart. Celine har laget inspirasjonsinnhold, hostet eventer, deltatt på lanseringer og vært konferansier for Krogh Optikk.

– Krogh Optikk var førstevalget mitt da jeg skulle få mine første linser og briller, og jeg har vært fast kunde i alle år. De har en unik ekspertise og er alltid foran i utvalg av solbriller. Krogh er dessuten en familiebedrift jeg deler mange verdier med:

Tidløs design, kvalitet og fokus på varighet er nøkkelen. Troverdighet og langvarige relasjoner er viktig for meg når jeg velger samarbeidspartnere. For meg er dette også viktige grunnpilarer i bærekraft.

Celine Aagaard

Vogue Scandinavia: fremmer varig kvalitet

Varig kvalitet og bærekraft gjennomsyrer alt Celine gjør. I nyoppstartede Vogue Scandinavia er hun Sustainability Expert og skriver saker og deler tips om nye spennende merker, designere og materialer. Hun inspirerer og informerer også om hvordan vi kan ha fokus på mote uten å kjøpe for mye nytt.

Hun er bevisst på at tematikken er vanskelig. Nettopp derfor tror hun på betydningen av å bruke stemmen sin.

– Det er ikke bærekraftig å produsere klær, men man kan være med på å gjøre en liten forskjell eller i alle fall bidra til en holdningsendring. Og rette fokuset på gjenbruk og gjenvinning og tenke kvalitet fremfor kvantitet. Ikke minst må man være åpen og transparent om det er noe man gjør som kanskje ikke går så bra som man hadde håpet. Vi lærer alle noe nytt hver dag - og fasiten har ingen av oss - men vi må jobbe oss mot samme mål.

Envelope1976: tidløs design og kvalitet som varer lenge

Hun jobber også for bærekraft i Envelope1976. Det innebærer blant annet multibruk. Designprosessene har fokus på å skape flere plagg og antrekk i et og samme plagg.

– Tendensen er at de som handler hos oss, bruker plaggene på mange forskjellige måter og blir stadig mer kreative i bruken av hvert enkelt plagg. Jeg håper at våre blazere, kjoler og kåper kan få leve i mange, mange år og gå videre til generasjoner.

To multiplagg fra Envelope1976:

Celine deler samtidig Krogh Optikks grunnleggende fokus på kvalitetsmaterialer og tidløs design.

Slik jeg ser det betyr tidløshet og kvalitet at man kan investere i noe som varer - og da trenger man ikke hele tiden hige etter noe nytt. Ofte tar man også mer vare på det man har kjøpt med en tanke, sammenlignet med impulskjøp. Tidløshet vil i det store og det hele føre til mindre kast og mer bruk.

Celine Aagaard

– Men det hjelper lite å produsere mer bærekraftig tøy som man blir lei av i morgen eller it-modeller man kun har lyst å bruke en gang. Det å kunne tilby plagg som kan brukes i mange år fremover - i likhet med en solbrille som kanskje er vel så ikonisk om 20 år, er viktig for oss. Jeg håper andre tenker at både Envelope1976 og Krogh Optikk tilbyr varer som varer og ikke går ut av trendbildet.

Celines tips til en varig garderobe

1. Velg tidløst og kvalitet fremfor kvantitet og tenk materialer. Materialer er nøkkelen både til varighet, men også vasking. Etter at jeg ble mer bevisst på dette vasker jeg nesten aldri klær.

2. Velg sesongløst. For meg er garderoben sesongløs i den form at jeg ikke rydder vekk plagg om det kommer minusgrader eller i motsatt fall varmegrader. Ull brukes året rundt - det samme gjelder badetøyet.

3. Det er fint å ha oversikt før man handler noe nytt. Jeg sorterer klær etter fargekoder, og/eller type plagg/kategori. Blazere henger sammen, men har jeg flere i en farge, henger de på farge, og har jeg tilhørende dressbukse, får den henge på egen henger ved siden av - slik at den også kan brukes alene med andre plagg. Jeg går mest kledd ton i ton, og da er det slik hodet mitt navigerer når jeg ser på hva jeg har.

Celines tips til solbriller og briller

1. En solbrille eller brille løfter ikke bare antrekket, men det løfter hele uttrykket. Solbriller kan gjøre et antrekk mer edgy eller mer klassisk alt ettersom hvilket par du velger. Det er som et smykke som sitter midt på nesen, som det er verdt å investere i.

2. Velg et par ulike modeller som du synes passer for ulike anledninger og ikke minst sol- og snøforhold. Skal du til høyfjellet i påsken er det ikke sikkert at by-brillen er den som skal sitte på nesen.

3. Solbrillene sitter midt i ansiktet ditt, så velg en som passer ditt ansikt, hodeform og stil fremfor hva som er siste modell eller hva andre kler. Brillen bør også sitte godt på. Et annet tips er å ikke ha dårlig tid. Ofte er det så enkelt som å tenke på hvilken brille du selv tror du vil kunne få mest glede av.

Celine Aagaards favorittbriller fra Krogh Optikk

– CELINE, The Row av Oliver Peoples, Prada og Bottega Veneta. For øyeblikket bruker jeg mest en klassisk Saint Laurent- brille og en mer skulpturell variant fra Bottega Veneta - men har et par fra Prada på ønskelisten. I vinter blir det snowboard med goggles fra CELINE.