Krogh Optikk: 147 år med synet i fokus

Erfaring er usynlig, men det utgjør hele forskjellen. Vi har vært i bransjen i 147 år, og alltid jobbet med å være først med det siste.

Mye har skjedd siden Andreas Jensen Krogh startet sin instrumentmakervirksomhet i 1877. De forskjellige epokene har vært preget av politiske og vitenskapelige fremskritt, og moter og design som har kommet og gått. En ting som har stått støtt, er kjernen til Krogh Optikks virksomhet; kompetanse, faglig fokus, hardt arbeid og ektefølt kjærlighet til familiebedriften.

Andreas’ liv var fylt av anerkjennelser og fremskritt for alt arbeidet han gjorde; han utviklet nye sikteapparat i all hemmelighet til forsvaret i 1896, og leverte briller til Bjørnstjerne Bjørnson og utstyr til Roald Amundsen. Da han gikk bort i 1908 ble han lagt til hvile ved Vår Frelsers Gravlund, og familiebedriften har derfra gått videre til de neste generasjoner.

1930-70-tallet: et marked i stadig endring

Årene fremover satte sitt preg på optikerbransjen slik vi kjenner den i dag; Ray-Ban lanserte den første solbrillen på slutten av 30-tallet, og briller gikk fra å skulle være en funksjonalitet til å uttrykke stil og identitet. Det ble tøffe og arbeidsomme år, og etterkrigstiden betydde mangel på det meste. Hos Krogh produserte man briller etter egne brillemaler- disse finnes den dag i dag i de historiske arkiver i flaggskipsforretningen på Majorstuen. Acetatinnfatninger ble også utviklet utover 40-tallet, samtidig som familien ønsket velkommen til sin nye optiske forretning i Bogstadveien 46.

60-tallet ble en stor omveltning for optikerfaget; fra tidligere å ha vært et håndverksfag ble det nå mer klinisk basert. Arild Krogh som var 4. generasjon, reiste til Berlin for å studere optikerfaget, og i årene etter han kom hjem begynte han arbeidet på det som i dag er Krogh Optikks identitet, samtidig som han startet opp med å tilpasse kontaktlinser som en av de aller første i Norge. Med en ny generasjon Krogh på plass, ble det ved overgangen til 80-tallet besluttet å rendyrke virksomheten til å drive og utvikle optiske forretninger, og all produksjon av brilleglass og grossistvirksomhet ble avviklet. Nye forretninger ble åpnet i årene fremover, og snart ble Krogh Optikk en av de mest markerte aktørene innen bransjen.

80-tallet og fremover: En ny identitet

Frem til 80-tallet hadde Krogh Optikk, som de fleste andre optiske forretninger, vært en tradisjonell faghandel. “Fra nå av måtte vi pakke et århundre med håndverk, kunnskap og faglig kompetanse inn i et nytt konsept- og vi så et stort potensiale i mote og design. Vi var de første til å lansere briller fra Armani, Gucci og Prada på det norske brillemarkedet- og mange sto tidvis på ventelister for å få tak i disse på 90-tallet”, forteller optiker Arvid Krogh, som er 5. generasjon Krogh. Flere av disse brillene finnes i dag i Arvids brillesamling i flaggskipsforretningen på Majorstuen.

Femte generasjons optikere og økonomer fra Krogh- familien gikk inn i familiebedriften, og utover 2000- tallet og frem til i dag har Krogh Optikk fortsatt å vokse, utvikle seg og satse ytterligere på faglig kompetanse og kvalitet i alle ledd. Vi investerer i det beste optiske utstyret i alle våre butikker og i en stadig utvikling av faglig dyktige optikere. Det er svært viktig for oss å ha et sterkt fagmiljø internt i bedriften. I dag leder Nicolai Krogh en fremgangsrik bedrift. For ham betyr dette å se fremover uten å glemme historien. Målet vårt er det samme som det alltid har vært: å jobbe mot å være best. Best på øyehelsen, best på brillemote og design og best på kundeservice. I generasjon etter generasjon.

Vårt sortiment består av et bredt spekter kvalitetsprodukter og anerkjente merkenavn innen briller, linser og solbriller. Våre synstester (synsundersøkelser) er meget grundige, og vi har svært avansert optisk utstyr i våre avdelinger. Krogh Optikk har vært ledende i optikerbransjen i Norge i 147 år, og vi fortsetter å se mot fremtiden for å kunne tilby kunden det de fortjener - kun det beste er godt nok.