26. nov 2019

Trendrapport fra Celine Aagaard

Celine Aagaard besøkte flaggskipsbutikken vår på Majorstuen og har plukket ut sine favoritter.

 

Klassisk eleganse med innslag av gull, retroinspirerte 90-talls briller med speilglass eller rektangulere briller i beige med hemp dekor? Tendensen er diskret logobruk, mens skillet mellom dame- og herrebriller viskes bort. Her er våre 11 favoritter fra Krogh Optikk og motehusene Cartier, Bottega Veneta, Balenciaga, Chanel, Givenchy, Valentino, Oliver Peoples og Sportmax.

 

 

Retro Givenchy sunglasses

Under moteuken i Paris viste Givenchy en kolleksjon inspirert av arkitektur med fokus på rene linjer og volum. De store solbrillene som nesten dekker hele ansiktet, fikk sitt comeback. Den ikoniske modellen i metall minner om varianter vi så i musikkvideoer på 90-talllet, med logoen diskret plassert på metallstengene.

 

Ski Rectangle Sunglasses -Occhiali Da Sole from Balenciaga from Krogh Optikk.

Selv om logobruken er mindre, kjører Balenciaga den helt ut med logoen mellom synsfeltet. Balenciaga spiller på tydelige referanser til 80- og 90-tallet og inspirasjon av gatebildet og street-kulturen. Den futuristiske solbrillen er inspirert av den raske skibrillen, selv om den kanskje heller brukes til jeans og en oversized blazer eller frakk, enn på ski. Ski Rectangle Sunglasses - Occhiali Da Sole fra Balenciaga har vært en modell det har vært vanskelig å få tak i denne høsten.

 

 

Tar du bort massiv logobruk, men vil gå for sporty eleganse velger du Sportmax' solbrillenyheter for sesongen. Her er valgmulighetene mange, og modellene er innovative. Sportmax fortjener absolutt oppmerksomhet rundt mer enn bare kleskolleksjonen. På catwalken i Milano viste Sportmax at de kan layering, med fokus på rene silhuetter og fargetoner som brunt, mørkeblått, grått og beige. Og hvem har sagt man ikke kan bruke både solbriller og caps?

 

 

På catwalken i Paris var det også stort fokus på hodeplagg hos Valentino, og fargene som gikk igjen var gult, grønt, rødt i kombinasjon med lilla, creme og hvitt. Solbrillenyhetene fra Valentino bærer også inspirasjon av de mer rektangulere brillene. Valentinos høstfavoritt er signert en gull V på brillestangen.

 

 

Bare etuiet til Bottega Veneta oser luksus, og du blir ikke skuffet over modellene. Bottega har øye for detaljer, mens logoen er fortsatt diskret gravert på siden på flere av modellene. Maskulint møter feminint, med inspirasjon fra motorsykkelmiljøet.

 

 

Sofistikert nerd med en edge. Mary-Kate og Ashley Olsen har samarbeidet med Oliver Peoples med sitt luksusmerke The Row. The Row L.A har brun innfatning og gule glass, og peker seg ut blant andre solbrillenyheter denne høsten. Dette er en brille for moteelskeren som ikke er opptatt av å vise logo, men ha en kul brille.

 

Så hvordan velge rett solbrille?

Noen velger definitivt design fremfor bruksområde og komfort. Men det kan være smart å tenke over hvilke briller som sitter best på nettopp din nese og til ditt ansikt og hodeform. De kan tilpasses, og skal du sette styrkeglass i brillene, er det også fullt mulig med de fleste modellene, men her bør du be om ekspertise. Det går også an å bruke kun innfatningen som en vanlig brille.

 

Les hele artikkelen til Celine Aagaard her, eller besøk Krogh Optikk Majorstuen for å se utvalget.