29. aug 2019

Første dag på FUSHION

Første gang på motefestival, i det hele tatt, første gang på moteuke. I anledning Fushion er jeg, Mona, så heldig å få ta del i denne inspirerende settingen, som jeg vanligvis kun opplever via Instagram.

Så, hvem er jeg? Mitt navn er Mona og jeg jobber som markedskonsulent hos Krogh Optikk. Min hverdag består blant annet av å inspirere og informere om flere av verdens største motehus' nyeste kolleksjoner innen eyewear. 

 

 

Dagen startet med visning av ESP/Moirè. Satt i fargerike og inspirerende omgivelser på LNM Galleri, hadde de skapt en vakker atmosfære som fanget klærne. 

 

Tonje Plur presenterte en sterk og drømmende kolleksjon full av farger. Med varierende bruk av materialer og sterke farger, og samtidig flytende lengder i stoffet, var kolleksjonen både sensitiv og sterk.

Under Fushion kan du også delta på flere paneldebatter eller «talks», hvor de ulike kunstnerne eller designerne snakker om arbeidet sitt. Først ut var skaperne av Fushion, Ditte Kristensen og Hilde Pettersen Reljin. Her fikk vi høre mer om tankene bak Fushion og hva det vil si for det vi i dag kjenner som moteukene. En av de tingene som kom tydelig frem var ønsket å utvikle måten vi ser og jobber med mote, samt utfordre moteuken slik vi kjenner den i dag. På spørsmål om programmet og det at store deler av programmet er åpent for publikum, kom det tydelig frem hvordan mote og kunst ikke skal ekskludere, men heller invitere til deltakelse. Dette synes vi i Krogh Optikk er et positivt syn på både motebransjen og kunst, da det ikke kun gjelder redaktørene i motemagasiner, kuratorer, innkjøpere eller influencere – mote og kunst er en del av alles liv.

Norwegian Design var neste på listen og fant sted utenfor Steen&Strøm. I forkant av Fushion ble det foretatt et fotoopptak med Richie Talboy og Yael Quint, som i sin styling brukte klær fra norske designere. Her fikk vi se plaggene i sin helhet, iscenesatt med musikk fra Anna of the North.

Dagen avsluttet hos Holzweiler som addresserte elefanten i rommet sammen med møbeldesigner Ali Gallefoss, overforbruk innen klesindustrien. Gallefoss fikk tilgang til alle de usolgte skjerfene og laget en kunstinstallasjon som hadde visning i Prinsens gate. 

 

 

Krogh Optikk er stolt samarbeidspartner av Fushion. I anledning vårt samarbeid, er flere av deltakerne og influencere ikledd solbriller fra Oliver Peoples.

Her er et lite utvalg av bilder fra første dagen: