Reisebrev fra Kilimanjaro - Afrikas tak

For 1 år siden bestemte vi oss. Vi skulle til Kilimanjaro. Pappa og jeg på tur i 10 dager med mål om å bestige Afrikas høyeste fjell på 5895moh. Det er ikke alle som kommer opp og høydesyke er på ingen måte uvanlig. Så ville vi klare det?

Spenningen steg i takt med at turen nærmet seg. Fjellet er rent teknisk ikke komplisert. Det vil si - det innebærer ingen klartring, men fordi vi skal opp i høyden kan det bli kaldt og ruskete. Det er en lang tur og i høyden restitueres kroppen dårligere. Godt og riktig utstyr er en faktor for suksess og pakking er en del av utfordringen når man trenger å ha med det tøy for alt fra 30 varmegrader til 15 kuldegrader, og telt er overnattingsmetoden. Som optiker er jeg så klart opptatt av å beskytte øynene mine, så det var liten tvil om at jeg ville prioritere gode og riktige solbriller. Derfor dro jeg på tur med friskt mot og mine nye Oakley Jawbreaker Splatter på nesen.

Turen startet på 1950moh i jungelen og med oss på reisen hadde vi guider og bærere fra Tanzania. Det som "bare" kunne vært en fjelltur ble også et fantastisk kulturmøte, og større gjestfrihet skal det letes lenge etter.

Etterhvert som vi kom høyrer oppover i fjellet ble utsikten ut over de afrikanske steppene større, mer overveldende og endelig fikk vi også øye på Kilimanjaro. En inaktiv vulkan med mange navn. Uhuru peak - som er selve toppen, betyr selvstendig og det er det liten tvil om når man står på toppen. 360 graders utsikt til hele Afrika (hvis man kunne sett gjennom skyer). Så nå er det avslørt, vi kom oss til toppen både pappa, jeg og Oakley.

På veien til målet var det mye tid til refleksjon. Å bevege seg i høyden betyr at man må gå sakte slik at kroppen skal akklimatisere seg til høyden. Stort sett bestod dagene av ca 800 høydemeter etter frokost, så lunsj og hvile i camp før en liten 300 høydemeters akklimatiseringstur opp og ned igjen. Deretter trivelig middag med reisefølge og guide. Maten ble nydelig tilberedt av egne kokker fra Tanzania, så mette og slitne kunne vi stupe tidlig i soveposen. Jeg må nesten fortelle om de magiske morgenene vi hadde. Hver morgen kl. 06.30 ble vi vekket til kaffe/te. Dette ble servert på "teltduken" og med utsikt over Kilimanjaro kunne en kopp te nytes og de mentale forberedelsene til dagens nye dyst gjøres.

Vi var svært heldige med været på hele turen og hadde masse sol. UV-beskyttelse er viktig for huden og solfaktor 50 var det eneste riktige. Likevel var "toppstøtet" preget av både fysisk og mental slitenhet. Derfor glemte jeg å smøre meg denne dagen. Vi begynte å gå kl. 24.00 på natten og nådde toppen en gang mellom åtte og ni på morgenen. Lettet over å ha nådd toppen knipset vi bilder av utsikten, selfier og gruppebilder i en vill fart. Vi hadde nemlig bare 10 minutter på oss før vi måtte i gang med den like lange returen som oppturen. 5895 moh er ikke et sted å oppholde seg for lenge selv om det er fristende å slå seg ned for å se på utsikten. Høydesyke er faren og eksponeringstid er faktoren. Det er lett å tro at nedturen blir lett sammenlignet med det å gå opp, men jeg tror alle ble overrasket over at turen var langt fra ferdig selv om vi var på vei ned igjen. Slitne til tross, kunne utsikten endelig begynne å nytes og gleden over å ha nådd toppen var ubeskrivelse. Vel nede forstod jeg at solkremen hadde ligget i sekken hele dagen. Heldigvis glemte jeg ikke å bruke solbrillene. Det går nemlig an å bli solbrent også på netthinnen. Derfor er jeg alltid flink til å bruke solbriller også i overskyet vær, nettopp fordi jeg kjenner til konsekvensene til dette. De nye Oakley Prizm-glassene gir i tillegg svært god optisk kvalitet og en fargegjengivelse som er korrekt og kontrastfylt. Derfor sørget mine Oakley for at jeg hadde topp kvalitet for synet mitt på min, så langt, livs tur og opplevelse.

Nå planlegges nye turer og jeg håper å komme meg på skitur til Svalbard i mai 2019.

See you next time Oakley!

Dette er et reisebrev fra vår optiker Lene, som handler om da hun dro til Afrika for å gå opp Kilimajaro og teste en ny solbrille fra Oakley. Solbrillen hun brukte under turen var Oakley Jawbreaker Splatter, med Prizm-glass.