17. feb 2017

Spring Fling

Tekst: Darja Barannik Foto: GettyImages/Darja Barannik

Våren 2017 setter motehusene virkelig tidsmaskinen på full guffe og spinner motebildet rundt, frem og tilbake i tid. Prinsessetyll, rosa, herreskuldre, synlige BH´er, dristige slagord og renessanse-inspirerte overdådige skjorter og kjoler er bare noen stikkord for hva catwalken har å by på denne sesongen. Stikkordene denne sesongens trender er selvtillit, eleganse og lekenhet, og designerne presenterer disse med hvert sitt unike uttrykk. Med hvert sitt unike uttrykk fremmer de store designerne tre viktige nøkkelord for kvinner å ha i bakhodet denne våren: Selvtillit, eleganse og lekenhet. Feminitet går hånd i hånd med feminisme, og kvinnen er portrettert som vakker, sterk og selvstendig og hun vet å ta sin rolle i samfunnet. Denne sesongen er en hyllest til kvinnen og slår et slag for likestilling og rettferdighet.

 

 

Balenciaga

 

Det glade åttitallet

Åttitallet er et tiår som fortsetter å blomstre inn i 2017. Finn frem dine foreldres åttitalls-blazere og fresh de opp med skjorter og bukser i stoff som lakk, lær eller denim. Denne sesongen viste de hotteste motehusene hvordan du piffer opp den lekne 80-tallsmoten til det mer moderne. Hos Balenciaga er størrelsen på skulderputene tredoblet denne sesongen. De presenterer en røff og vågal kvinne. Hun tør å eksperimentere med overdrevne dimensjoner, fargekontraster, sexy lakk mot ren silke og ull, og statement-tilbehør som understreker hennes selvsikkerhet. Men, selv om dette ser rått ut på catwalken, er nok Marnis kolleksjon, med nedtonede skuldre og duse farger, et mer naturlig og brukervennlig uttrykk. Eksentrikeren er også velkommen på scenen, som vist hos Chanel, der åttitallet møter en blanding av det psykedeliske 70-tall og 90-tallets hip hop-stil. 

 

 

Giambattista Valli

 

Sassy but Classy 

Det er vel ingen stor overraskelse at noe Kardashian-familien sverger til blir en trendsuksess også blant oss vanlig dødelige. Den kjente familien nyter stor makt i sosiale medier, og deres enorme innflytelse har også hatt en påvirkning på moteverdenen. For er det én ting denne familiens kvinnelige medlemmer er kjent for så er det former! Med hjelp av korsetter, store belter og BH-er, står den kvinnelige silhuetten i fokus denne sesongen. Disse fungerer som krydder som gir et hvert avslappet antrekk et løft, og bidrar til å omdanne en hverdagslig look til noe helt spesielt. Som sett hos Giambattista Valli, har BHen sneket seg utenpå klærne og blitt et edgy og delikat tilbehør, fremfor noe som er forbehold soverommets fire vegger. Korsettet har lenge vært kvinnens beste venn og verste fiende. Helt siden 1600-tallet har denne konstruksjonen forminsket kvinners midjer. Heldigvis skal ikke korsettet lenger strammes til man mister pusten og svimer av; det skal derimot føles behagelig rundt livet, samtidig som den likevel bidrar til å fremheve de feminine former. Som sett hos den polske designerduoen MISBHV, forvandler et denimkorsett en vanlig oversized herreskjorte til et sexy antrekk, samtidig som det gir et ”strong-independent-woman”-utrykk. Og glem ikke vårens heteste trend – nemlig nettingstrømpebuksen! Velg gjerne en i en knall farge, som for eksempel rødt eller rosa! 

 

Jonathan Simkai

 

Uanstrengt skjønnhet

Hvem elsker ikke lange, late morgener på sofaen i slåbroken; kaffe, frokost, lese – aldri skifte. Og denne sesongen gjør morgenkåpen sitt innpass på catwalken – dog i en langt mer elegant variant enn den du slenger på deg søndag morgenen. Plagget er å se hos blant annet Lacoste og Jonathan Simkhai, men er ikke en fullkommen look før man har tatt på seg et par smakfulle heler! For, i følge moteguruene kan du fint gå på fest i slåbroken denne sesongen! Husk at et naturlig utseende er ønskelig; helst nøytral sminke og ustylet hår. Vi snakker uanstrengt skjønnhet, men unngå for all del den uflide rett-ut-av-sengen-looken.

 

Lacoste

 

Lady in Pink

«Jenter går i rosa, gutter går i blått» Rosa - fargen som av mange er forbundet med stereotypisk kjønnsrolleinndeling og debatten rundt denne. Blondinestemplet og sterkt representert opp igjennom tidene av ultrafeminine karakterer som Barbie, Britney Spears og Reese Witherspoon som Elle Woods i filmsuksessen Lovlig blond. I 2017 representerer rosa i midlertidig noe helt annet: Rosa er en farge som understreker den sterke, selvsikre og motebevisste kvinnen som tør å ta plass i rommet - Pink is the new red! Denne sesongen har så å si alle de største designerne lagt sin elsk på denne fargen. Du kan velge mellom plagg i sterke rosafarger, som vist på catwalken av blant annet Valentino og Haider Ackermann, eller duserosa som sett hos de franske motehusene Kenzo, Givenchy, Hermès og Chloé. Du kan selv velge om du vil gå for et hel-rosa antrekk, eller om du ønsker å følge i fotsporene til Balenciaga og bryte opp det ensfargede antrekket med blå og lilla detaljer. En fuksia-rosa kåpe eller kjole er perfekte plagg å style. Her gjelder det å la seg inspirere, tørre å eksperimentere med farger, stole på magefølelsen og kjøre på! 

 

 '

Balenciaga

 

Take a stand

Klesplagg med slagord, mottoer, sitater, statements; dette er en trend som har kommet for å bli! Christian Dior skaper kontraster og har kombinert et nydelig, dreamy tyllskjørt med en enkel, hvit t-skjorte med teksten: "We should all be feminists". Et budskap, skrevet sort på hvitt, som det er vanskelig å ignorere. Alyx, et relativt ferskt amerikansk merke, skriver "CHAOS" med hvit skrift nedover ermene på en oversized sort genser. Stella McCartney viser frem et lekent antrekk med ordene “Girls Thanks” og fremmer standpunktet “No Leather og No Fur”. Hood By Air viser på sin side en overlegen, tøff kvinne ikledd store, futuristiske solbriller og en t-skjorte med navnet på det pornografiske magasinet "Hustler". Det er tydelige, sterke og politiske budskap designerne ønsker å fronte denne våren, og de bruker det mest kraftfulle stemmen de har til å gjøre det; klærne sine. De oppfordrer til å ta grep, ta et valg – take a stand!

Dior

 

Hood by Air

 

Stella McCartney